A feleség mint hangoskönyv

"A feleségem kijegyzetelte nekem Móricz Zsigmond naplóit, és amikor a kocsiban ülünk, felolvassa. Ő egyébként most az Erdély trilógiát olvassa. Én is szívesen újraolvasnám, nyugodtabb körülmények között.

– Erre most legalább öt évig nem lesz időd. Ezt fölfoghatjuk áldozathozatalként is.

– Igen. De talán több ez, mint áldozathozatal. Áldás."


A fentieket Vidnyánszky Attila nyilatkozta a Magyar Hírlapnak (Áldás és áldozat. 2012. december 22.), én meg majd hanyatt estem, amikor elolvastam. Egyrészt azért, mert borzalmas szegénységi bizonyítvány egy nagy magyar író naplóit így olvasni, ráadásul a Nemzeti Színház frissen kinevezett igazgatója részéről. Ha csak azt mondja, sok a dolga, azért nem tud felütni egy könyvet, megértem. Ezt azonban nem érthetem meg, hiszen azok nem is Móricz naplói, hanem Vidnyánszkyné szinopszisai. Mit látott meg ez a hölgy Móriczból? Ha a legjobb olvasók közé tartozik, akkor is a saját olvasatát, és nem a férjéét. Egy ember, aki abban a kultúrkörben él (azt választotta magának), amely szerint a műveltség a legfőbb értékek egyike, a magyar írók pedig a világ teteje, nem mondhat ilyent. 

Másrészt a nyelv miatt. "Áldozathozatal, áldás" – ezek olyan szavak, amelyek nem egy igazgató szájába valók ebben a helyzetben, hanem egy demagógéba. Szép pozíció, nagy fizetés, hatalom – ha ezekre gondolok, értem az "áldást", de akkor nem az az értelme, amit Vidnyánszky ad neki. Ha nem gondolok ilyenekre (és nagyon nem gondolnék, csakhogy nem érzem a szöveg igazságát, hitelét), akkor nem is tudom, mire gondoljak.

Néhány éve a leghatároknélkülibb közszolgálati televízióban láttam egy beszélgetést. Három intézményvezető válaszolgatott, s az egyik kérdésre (milyen főnöknek lenni?), ketten szinte könnybe lábadtak, családról és szeretetről beszéltek, a harmadik viszont (egy szerzetes!!!) azt felelte, a vezetés mindig hatalommal jár, és olykor bizony nehéz kezelni ezt a helyzetet. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr914995979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása