Ahol lakom veled - Demény Attila 60. születésnapjára

„Nem vagy az XY rokona?” Évekig üldöztek híres névrokonaim: Lajos és Attila. A történésszel sajnos soha nem találkozhattam, a zeneszerzővel barátok lettünk hálistennek, könyv is készül róla.

Úgy vagyunk barátok, hogy sok a vita közöttünk. Ő úgy gondolja, Mozarthoz hűnek kell lenni, én a bátorságban vagy éppenséggel a vakmerőségben látom a hűség értelmét. Ő úgy érzi, a műveltség leromlott; én úgy látom, nincs „műveltség”, csak emberek vannak. Ő jobban megszokta a színház lazaságát, én ebből a szempontból merevebb vagyok.

A viták azonban nem érintik a lényeget: hogy várom a találkozásokat és a beszélgetéseket. És imádom a humorát. „Én itten lábatlankodom” – mondta legutóbb, és csak néhány ember tudja, milyen morbid önhumor van ebben a poénban.

Ezzel a humorral rendezte meg azt a Székely fonót, mely sok harisnyás lelkűben (ez itt nem macsó  vicc) verte ki a biztosítékot. Akkor még ő is vakmerő volt? Vagy egészen másként értjük a vakmerőséget?

Nem tudom, csak azt, hogy ha konyakot iszik, és szőlőt csipeget hozzá, akkor minden köd meghasad. Hogy bár olykor bosszant keleti kedélye, kreativitása és okossága mindig kibékít. Hogy szeretem azt a kézmozdulatát, mellyel meg akar magyarázni valamit. Hogy szép a keze. Hogy bár szenvedélyes, volt már rá példa, hogy sikerült meggyőznöm. Hogy ha ő beszél Ligetiről vagy Kurtágról, rögtön kortárs zeneszerző szeretnék lenni, lehetőleg persze magyar. Hogy ő fedeztette fel velem a Bizottságot, mikor azt idézte: „Őrjítő ez a lakótelep, ahol lakom veled…”

Bizottság és Kodály – azt hiszem, ez a bátorság, mert ez a személyesség. Rendező, zeneszerző, Örkény- és Orwell-operák írója? Egy hatvan éves ember, aki nem több és nem kevesebb, mint ő maga: Demény Attila.

A lélekrokonom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr737233049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása