Fuldokló szenvedély

Érdekes, nekem is a matektanár volt az, akihez a leginkább kapcsolni tudnám a jóféle őrületet. Most, hogy a barátom elküldte nekem a hírt, hogy Surányi László megkapta a Massachusetts Institute of Technology kitüntetését, és elolvastam a hírhez csatolt interjút, azonnal rá gondoltam. Nyilván a matek miatt is, de nemcsak. Hanem azért is, mert ő volt olyan, aki a szaladgálásával, a hadonászásával, a belőle áradó szenvedéllyel magával ragadott, hogy még én is, aki igazán nem gondoltam, hogy a matek egyébre is jó, mint arra, hogy bejusson vele az ember kilencbe, később tizenegybe, aztán meg végleg elfelejtse, még én is megszerettem vagy legalábbis: érdekelni kezdett. És éppen belőle nézek ki ilyen mondatokat: "Az már jót jelent, ha valakinek nem a félelem marad meg." (Ezzel szemben emlékszem olyanra, aki azzal dicsekedett, hogy a diákok hajcsárnak nevezik. Nagy dicsőség kétségtelenül.)

Emlékszem, egyszer a maga kapálódzó kezeivel felírt egy egyenletet. 2 szorozva (a – a) egyenlő 3 szorozva (a – a)-val. Egyszerűsített (a – a)-val és kijött, hogy 2 = 3-mal. Óra vége volt, talán egy egyetemista ment ki az osztályból éppen, álltunk a tábla előtt néhányan, néztük a lobogó szakállát, a nyugtalan kezét meg az egyenletet. Inkább az intuíció, mint a gondolkodás mondatta velem egy hosszú csend után: "a – a-val lehet egyszerűsíteni?" Nem lehetett, hiszen az nulla, az meg azt jelentené, hogy minden egyenlő mindennel. Büszkén és zavarodottan botorkáltam ki szünetre — megéreztem valamit, de csak éreztem.

De akár éreztem, akár sem, neki köszönhetően éreztem, és nélküle mit sem éreztem volna. Alig egy évet tanított, aztán az egyetemre hívták, többé nem tért vissza. Pedig nagyon jó tanár volt, remek oszi, és még focizni is tudott. Ajánlanám őt is a Massachusetts Institute of Technology díjára. Kassay Gábornak küldjék majd a levelet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr165341279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása