"A csendes amerikai"

Az augusztus olcsó Jamaicában — ez volt az az elbeszélés, amelynek elhittem, hogy Graham Greene nagy író. Régen olvastam A csendes amerikait, most ismét megtettem, jó is volt a hibátlan szerkezetével és azzal a fojtogató bűntudattal elegy bosszúvággyal, ahogy az öregedő férfi a halálba küldi fiatalabb vetélytársát. A filmet nem láttam, de el tudom képzelni Michael Caine nyerseségét, villogó szemét, szája sarkában a fájdalmat.

Mégis, nem tudom, mi: a sok bomba meg a sok politika meg a sok rizs — valami elidegenített vagy inkább eltávolított tőle. Aztán láttam, hogy elbeszélések is vannak ám a kötetben, és közülük párat (hja, sznob az ember!) Örkény István fordított, nekilapoztam hát, és elolvastam kettőt.

Elsőre éppen Az augusztus...-t. És ez gyönyörű elbeszélés: leheletfinoman kiábrándult és mélységesen igaz. Nincs mit elmesélni rajta, mert mint a filmeket, az irodalmat is ez a felületes és frivol "elmesélés" öli meg, de azt meg kell mondani, hogy Hemingway is megirigyelhetné, ahogy Greene beszélteti a szereplőit, a kalandra vágyó asszonykát és a rejtélyes öregembert, akinek talán az az egyetlen rejtélye, hogy öreg, közel van a halálhoz, és mégis annyi mindent tud az életről.

Márainál olvastam valami fanyalgó mondatokat Greene-ről, és arra vonatkozólag, amire mondja, tán még igaza is van. De Greene-nel, az egész Greene-nel kapcsolatban nem szabad fanyalogni — ahhoz túlságosan nagy író. És nem is csak ahhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr825810538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása