A villámlebegő - Gobesz Margit halálára

”Mi-a venit să-ți dau douăzeci de palme” — mondta Dan Maria, nagyszerű romántanárnőnk.

Azért fakadt ki rám, akit különben szeretett, mert "Gobeszné", ahogy neveztük, véletlenül a mi osztályunkba állított be a román óra kellős közepén, és én gúnyosan mosolyogtam. Még azt reméltem, a felnőttek tévedhetetlenek.

Pedig Gobeszné jó angoltanárnő volt, ma is abból élek, amit tőle tanultam, csak nem tudott fegyelmezni, ami akkoriban elengedhetetlen volt, pontosabban kizárólag a porosz módszert ismerték a gyermekek gyermekségének ellensúlyozására. Még távol volt ez a mai, a tanulónak mindenhez joga van-világ, s a különféle módszerek is nagyon messze. Az orosztanárnak szót fogadtunk, mert imponált, a romántanárnőnek, mert karizmája volt, az énektanárnak, mert pofozkodott.

Gobeszné viszont csak röpködni tudott, vagy inkább lebegni, mint egy rokonszenves léghajó, az osztály fölött. Tehetett akármit, úgysem engedelmeskedtünk. Húzta a barkónkat, ütött a füzettel vagy a könyvvel, lehordott mindennek, mi meg vigyorogtunk.

A figyelmetlenségből visszamaradtak mellékhatások, például máig sem értem az "idővonatot", az igeidők egymásra következését. De maradt pozitívum is, például egyszerűen az, hogy úgy-ahogy, de van egy alapom, amelyre aztán építkeztem és építkezem folyamatosan. Emlékszem a rémes rendhagyó igékre, a mondat pontos időbe illesztésének kínjaira, a kutyákra az angolkönyvből. Emlékszem a lányára, aki egyszer helyettesítette, és a kolléganőjére, aki szintén, s aki megtanította a "We shall overcome" című dalt. 

Egyszer még találkoztam vele az Erzsébet úton, nagy tarisznyával jött szembe a maga villámlebegő módján, ám a segítséget elhárította. Több, mint húsz éve nem láttam, de a múltam része, és azt hittem, örökké fog élni.

Isten nyugtassa!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr3017822023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása