Minden táncot eljárt már - Elek Károly halálára

"Nem járok én sehova se, / én se, meg a Csehova se, / otthon játszunk mind a balalajkán. // Míg forr, forr, forr a szamovár, / hozzád bújik a Csehova már, / s el is csattan egy csók a bal ajkán. // Ha van bennem egy kis vodki, / ej, uhnyem, / két karomból nő nem jut ki, / ej, uhnyem, // nem járok én sehova se..." 

Buday Dénes Csárdásában hangzik el ez a dal, melyet a régi Romániában Rozika címmel játszottak, nehogy az Istenért a magyarok meghódítsák az országot. Elek Károly olyan remek jókedvvel énekelte, amilyennel csak az igazi táncoskomikusok tudnak énekelni, s utána úgy eljárt egy guggolós-kirúgós táncot, hogy öröm volt nézni. 

Az egyik legnagyobb színházi élményem is hozzá kapcsolódik, mely szintén sokat elmond az akkori Romániáról és a magyarok reményeiről. A Viktóriában Rácz Jancsit játszotta, s a harmadik felvonásban rázendített: "Lesz még úgy, mint valamikor rég..." Mindenki tudta, hogy kell ezt érteni; még az én hátamba is beleállt a szőr.

Szóval olyan volt, aki tudott élni a lehetőségeivel. Mágnás Miska, St. Cloche, Zsupán Kálmán, Mujkó, Bóni — el sem tudom sorolni az összes szerepét. Annak a nagy operettnemzedéknek, amelyen én nőttem fel, alaptagja volt ez a cigányképű, jó kedélyű, ízesen beszélő ember. 

Húsz percig tapsolt a közönség | nanocsaba

Egyik osztálytársam azon az udvaron élt, ahol ő, s foci közben egyszer leült nézni a padra. Én meg, a nagyfejű kamasz, káromkodni kezdtem, hogy felhívjam magamra a figyelmet. Volt egy füzetem, amelyben a színészek  és énekesek aláírását gyűjtöttem, az övé is benne állt. "Ne káromkodj, kölyök!" — szólt rám. Elszégyelltem magam.

Annak a nagy nemzedéknek a tagjai éltek a színpadon. Csoma Mária, M. Kovács Lenke, Kontz Gábor, Szeibert István, Marton Melinda, Szabó Gyuszi — egyik fényes név a másik mellett. Elek Károly is közéjük tartozott; most már a halhatatlanok társulatának a tagja. Számomra mindenképpen.

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr7017847383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása