Szerepek és szerepek - a tegnapi vizsgaelőadásról

Mozaikdráma — talán ez Mike Bartlett darabjának legjobb meghatározása.

A jelenetek egyaránt valók a múltból és a jelenből, s ezekből a puzzlekockákból áll össze a szöveg. Sok minden van benne, fiatal tudós, akit korrumpálnak, és végül cinikus apa lesz belőle, karrierista politikus, aki mégis helyrehozná a házasságát, teherbe esett nő, aki meg akar szabadulni a gyermekétől, aztán mégsem akar.

A főalakok tehát nem egysíkúak, többféle én küzd bennük. Ezt a küzdelmet Dobrovszki Dóra rendező és Mihály Kata, illetve Pál Alexandra látványtervezők egyfajta modern görögségben ábrázolják. Minden szereplő végig a színen van, mindegyik nézi a többieket, ugyanakkor a nyitott vagy átlátszó szekrények, amelyek a színpadon mozognak, fel is osztják azt, előtérbe hozzák az éppen megszólalókat, eltakarják azokat, akik helyet foglaltak a székeken. 

Mindenki bizarr valamiképpen, túlságosan csiricsáré, túlságosan ki van húzva a szeme, túl égnek áll a haja, túl  elrajzoltan terhes: Freya (Gecse Ramóna) magzata egy üveg alatti csecsemőbáb, melyet a szereplő a hasán visel. A szereplők mozgása is gyakran túlzott vagy robotikus (koreográfus: Pósa Fruzsina), akárcsak a zene (Marton Richárd Zoltán): az ember önnön ellentétévé vált a különféle szociális szerepekben. 

A túlzások távolítják a nyomasztó valóságot: hogy mindenki üres, senki nem tud szeretni, s a világ úgyis a vesztébe rohan. Távolítják a közhelyet is, hiszen ezeket a mondatokat már minden tévéműsorban és podcastban halljuk és látjuk.

A színészek jól állják a darab nehézségeit. Gecse Ramóna kilépett megszokott, temperamentumos szerepköréből, mozdulatai visszafogottak vagy éppen kimértek, szemében végtelen szomorúság. Az ember erre a szomorúságra gondol, amikor Freya tanítványa, akit a remek, teljesen "zizi" Göllner Boróka játszik, azt mondja, régebben jobban nézett ki, hiszen különben egy nagyon szép nőt lát, akinek a játéka és a tekintete mégiscsak megérzékíti az eltelt időt és a változást.

Renczés Viktória látszólag szívtelen politikus Sarah szerepében, aki azonban szereti Colint, és félti a házasságukat. Renczés haját kiegyenesítették, fekete bőrbe öltöztették, neki is a látszat ellenére kell eljátszania azt, akit a külső takar, és éretten, értelmesen oldja meg a feladatát. Rózsa László szintén kiváló a papucsférj szerepében, aki egyszercsak kitör a sémából, és olyan feledhetetlenül részegedik le, hogy le a kalappal.

Ebben a kitörésben Jasmine segít neki, Freya és Sarah húga, aki kétségbeesését azzal oltja, hogy "minden szarságot elkövet", amit csak el lehet. A szöveg nem sok lehetőséget nyújt Karsai Dórinak, hogy megmutassa a lány sokarcúságát: a mélység inkább csak mondva van, mintsem hiteles lenne. A színésznő viszont hibátlanul játssza el, amit eljátszhat.

Sarah pandant-ja Carter, a légitársaság igazgatója, akit Radu Enrik joviális cinizmussal alakít pompásan. Olyan segítőkész kígyó, amilyen demagóg környezetvédő Sarah. Steve az a férj, aki szereti a feleségét, de nem tudja jobban megnyugtatni, mint amennyire a szavak és a bevett mozdulatok (ölelés, simogatás) megengedik. Németh Kristóf a lenyalt hajával, a szemüvegével és a mindig jókor kitörő indulatával remek választás erre az alakra. Akárcsak Korpos András a megkeseredett tudóséra — a lendületes fiatalembert már valahogy "visszafelé" játssza el, mintha maga is emlékezne.

Erős alakok még Csiky-Csongor Ábel a légitársaság egyik alkalmazottja, illetve a Freyát vizsgáló orvos szerepében, és a borzoson túli hajú Narrátor (Hajas Krisztián). Ilyen kissé holdlakó változatban még a reménytelenség is elviselhető.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr2517858341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása