Hol kell leszállnom - hangoskönyvek és könyveshangok

Ez a Rudolf Péter egy nagy csibész.

Az Előttem az életet hallgatom vele, korábban meg A tizennégy karátos autót hallgattam, és egyik remekebb, mint a másik. Naiv és álnaiv, értelmes és bugyuta, komisz és felületes — minden tud lenni. Ahogy a kis Momó futamait mondogatja ("Amikor elkezdtem anyámat hiányolni, Rosa mama kis követelőzőnek nevezett, és hogy minden arab ilyen, az ember a kisujját nyújtja nekik, ők meg mindjárt az egész kezét akarják. Rosa mama igazából nem ilyen volt, csak az előítéletek miatt mondta, én úgyis tudtam, hogy én vagyok a kedvence. Amikor ordítani kezdtem, a többiek is velem ordítottak, és Rosa mama ott találta magát hét kölökkel, aki tiszta erejéből üvöltve az anyját követelte, és ettől ő valóságos kollektív hisztériarohamot kapott. Tépte a haját, pedig már nem nagyon volt neki, és a hálátlanság könnyei hullottak a szeméből. Kezébe temette az arcát, és csak sírt, de hát a gyerekekben nincs könyörület. Még a vakolat is hullott a falról, na, nem azért, mert Rosa mama sírt, ez csak anyagi kár volt."), az éppen olyan, ahogy az ember elképzeli.

Émile  (Romain Gary) Ajar: Előttem az élet hangos

Hülyeségnek hangzik, pedig nem az. Ugyan hogy beszélne egy kis arab fiú Párizsban magyarul??? Az irodalomnak azonban nem ez az utolsó aljassága, ahogy a színháznak sem. Mert ha valamiféle szempontot kellene megállapítani a hangoskönyvek kapcsán, akkor azt mondanám, én azokat élvezem a leginkább, amelyekben az illető az egész könyvet el tudja játszani a hangjával. Rudolf el tudja Hamil urat, Rosa mamát, az egész furcsa félvilágot, ahogy el tudja Anette Laboux-t is meg Privát Eleket. Szervét Tibor körül ott hemzseg az egész gyerekkolónia Emilestül, Kalapocskástul, Kis Keddestül és Gusztávostul. Nagy Natália hangjában benne van A két Lotti minden bonyodalma, és Für Anikó Hrabal minden bolondériáját a torkában hordozza.

Könyv: Sörgyári capriccio - Hangoskönyv (Bohumil Hrabal)

A hangoskönyv jobb jelenség a szinkronnál. Egy filmben az ember szívesen hallaná magát Glenn Close-t vagy Al Pacinót, bár be kell látnia, hogy Végvári Tamás például remek. Egy könyv hangját hallja magától, már ha jó a könyv, de az amúgy is elképzelt hang, és ha Rejtő vagy Ajar hangja talál a Rudolf Péterével, akkor elönti a boldogság. 

Én különben akkor is örültem, amikor a négyeshatoson Rudolf Péter szólt, hogy melyik megálló következik, és az ajtók merre nyílnak. Valahogy másként szálltam le, ha ő mondta, hol kell leszállnom.

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr2817879063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása