Csendek roppannak - a miskolci Feketeszárú cseresznyéről

"Meg kell ölelnünk Szőcs Arturt. Nagy művész" — hallom az előadás végén, miközben kifelé megyünk a nézőtérről. És valóban az, ezt meg kell adni.

Már egyszerűen az, hogy előadást akarjon rendezni egy ilyen vizes, tompa, semmilyen darabból, mint a Feketeszárú cseresznye! Hunyady Sándor mindig többet mondat, mint amennyit kellene: amikor hallgatni lenne jó vagy teljesen mellébeszélni, a szereplők szavalnak, mint valami eminens tanulók. Csehovra gondoltam: mennyire tudja ezt az önáltató beszédet! Magyar dráma nem véletlenül nincs.

És még hogy sikerüljön is neki! Mert nagyon kockázatos ebből a Trianon-darabból mai előadást rendezni, ha nem akarjuk, hogy mindenki csak sírjon és sírjon, azt viszont igen, hogy igazi színházi pillanatokat, sőt, jeleneteket lássunk. Szőcs Arturnak mégis sikerült.

FEKETESZÁRÚ CSERESZNYE - Miskolci Nemzeti Színház

Holott az előadás úgy kezdődik, mint egy vásári komédia, ahogy a pópa vezetésével mennek a Veliszavjlevics-ház felé, s mindegyre megbotlanak, kutyától félnek, pincébe esnek. "Pópásan" — mondja később a pópa a "pompásan"-nal játszva (mögöttem egy úr mindent elmagyarázott, így mindent értek is), és Fandl Ferencnek van egy magánszáma a virágokkal, melyeket a hullarészeg egyházfi vissza akar helyezni a vázába: ez csodálatos mértékét adja a színész tehetségének és arányérzékének.

HUNYADY SÁNDOR: FEKETESZÁRÚ CSERESZNYE (Fesztivál 2022) - Thália színház

A börleszk tehát fontos vonása a darabnak, de szükség is van rá: egyrészt ellenpontként az amúgy nyomasztó hangulatban, másrészt  a trianoni bánat ellen. A tömegjelenetek mind a börleszkből indulnak, hogy aztán elsúlyosuljanak, s megint kivilágosodjanak. Mint például akkor, amikor a magyar katonák Irina nagyapjának képével kezdenek játszani, az asszony kifakad, és Balázsházy főhadnagy (Simon Zoltán) felpattan az indulatos szavakra. Nagy csend lesz... aztán ismét beszélni kezdenek.

A nagy csendeket is jól kezeli a rendező, szépen kitartja őket. Ehhez persze, mint mindenhez, jó színészekre van szüksége, és a miskolci társulat a legjobb formáját hozza. Czvikker Lilla megmutatja a dühöt és a kétségbeesést, a szerelmet és az undor határára került megszokást, a kacérságot és a jólneveltségnél kedvesebb háziasszonykodást. Érdekes szépség, és gyönyörűen énekel — csak egy kicsit természetesebben kell megszólalnia, egyelőre úgy érzem, gyakran határozza el: no, most meg kell szólalnom. A szószínház még mindig kísért a magyar színpadokon. 

Egy ilyen Irinának méltó partnerek kellenek, és Lajos András rendkívüli Dusán szerepében. Ez az indulatos hólyag, ez a jószívű bivaly (ahogy nevezi magát) éppen így mutatkozik meg a leginkább. Lajos szilaj, de csend is tud lenni körülötte — és miféle csend! Beleroppan az ember.

Bodoky Márk már problematikusabban feszült. Ez a legnehezebb: hitelesen, mesterkéltség nélkül hozni egy szorongó figurát. Az örökös busongás nem elég, bár talán a rendezésnek és a partnereknek is köszönhetően Gézának is megvan a súlya végül.

Ők hárman nagyon viszik az előadást, jeleneteik megnyomják a nézőt, és ide éppen ez kell, ez a nyomás. Amikor ők vannak a színpadon, tényleg Csehovban érzem magam, persze a szöveg ellenére. De a félbemaradt mozdulatok, az elharapott szavak, az üvöltő csendek megteremtődnek. 

Ebben ismét a rendező is "ludas". A szilaj táncok, a szürrealisztikusan lelassított mozdulatok, a verekedést imitáló koreográfia (Fűzi Attila szép munkája) mind hozzájárulnak ahhoz, hogy igazán maivá tegyék ezt a középszerű drámát. 

FEKETESZÁRÚ CSERESZNYE - Miskolci Nemzeti Színház

Meg az örök figurák. Milyen jó Szegedi Dezső ebben a trágár vicceket mondogató Goranban, aki azért szívhez szólóan énekel! Biceg és ocsmány és megrendítő és ott van, ami színpadon a legnagyobb varázslat. Vagy Tegyi Kornél ebben a harsány Jankovicsban, aki sosem érzi a hangulatot, de mindig nagy a szája! Keresztes Sándor ebben a Kispálban, akinek a kiáltással együtt a szíve is kiszakad, amikor az új hatalom elégeti Nagy-Magyarország térképét! Nádasy Erika ennek a nagyszájú, ledér, közönséges Milicának a szerepében!

Árvai György egyszerű, funkcionális, szép díszletet tervezett, Szűcs Edit pedig korhű és kifejező jelmezeket — hogy ez a hosszú előadás jól működik, ahhoz nekik is jelentős a hozzájárulásuk. Akárcsak a BABRA együttesnek, amely vérpezsdítően és torokszorítóan muzsikál. 

Feketeszárú cseresznye szép előadás. Az egészen konvencionális Trianon-drámából egy igazán megbolygató emberi művet formál. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jodemenysegfoka.blog.hu/api/trackback/id/tr8418147344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása